Mi, a fogyasztók, úgy értem.
Mert ha nyáron a turizmus miatt nő a forgalom, azt megértem, mindenki pihenne végre, autóba ülne legalább hétvégén, ezt hívjuk minden hasonló esetben szezonális hatásnak, és az éves statisztikáinkat meg is szoktuk tisztítani ezektől.
De most pont nincs semminek a szezonja: sem Mindenszentek, sem karácsony, sem semmi. Nekem ne mondd, hogy Mikulás miatt kellett több benzin.
Vagyis, röviden: sokan, túl sokan kezdtek el pánikolni, mindenki elindult benzint vadászni, és mint mindig, a fizikáé volt a végső szó: nyilván lehetetlen egyik napról a másikra a másfél-kétszeresére emelkedett fogyasztói igényeket 100%-ban kielégíteni úgy, hogy a teljes hazai ellátás a MOL-ra maradt.
Dicséret illeti a MOL-t
Pedig a terv jó volt: a MOL veszi a relatíve olcsó orosz olajat, feldolgozza, eladja itthon nyomott áron, és ha minden fogaskerék jól forog, ezzel a konstrukcióval kihúzhatjuk a nehezét. A külföldiek, cégek stb. már úgyis le lettek tiltva az "olcsó" benzinről (2020 tavaszán a negatív rekordom 270 Ft/literes tankolás volt, és utána is sokáig 400 alatt volt a benzin, így értsd az olcsót!), szóval, ha nem vagyunk (lennénk) teljesen tökkelütött idióták, akkor észszerű felhasználás mellett a lakosságot elbírhatta volna a rendszer. A MOL pedig megtette, amit tudott, én másfél hete találkoztam először egy Shell-kúton a 30 literes limittel, soha addig semmilyen korlátozás nem volt. És tegnap egy MOL-kútnál (vidéken) második voltam a "sorban", és simán tankoltam 36 litert. És ez így is maradhatott volna, ha mindenki csak annyit és akkor vesz, amikor tényleg kell neki.
A kormány elcseszte
A 480 Ft-os árat már rég emelni kellett volna, akár már nyár elején is. Az ársapka ui. azt a hatást (érzést) keltette, mintha a benzin (elnézést, laikus vagyok, nálam minden "benzin") olcsó lenne, pedig még sosem volt ilyen drága (nominálisan legalábbis), így egyszerűen túl sokat fogyasztottunk, ezt a statisztikák igazolják.
Zárójel: eközben persze megy a nyivákolás a szegényekről, de azért a lakótelepi ronccsal menni a szomszéd Sparba még belefér, nemde? Na de mindegy is, kinek mi fontos, ugye. Bezárva.
Szóval, a benzinársapka követhette volna valamelyest a világpiaci árat, tompítva az áremelkedés hatását, de tompítva (visszafogva) az igényeket is. Ha nagyon drága valami, nyilvánvaló, hogy a legcsóróbbak teszik le először a fegyvert (ez esetben az autót).
Egy kis kitérő a csóróság kapcsán. A csóróság csak annyi számomra, hogy valaki anyagi értelemben rosszul áll, nincs elég pénze. Szegénynek azt nevezem, aki nem olvas könyveket, helyette valóságshow-kat néz, és az internet számára kimerül a Facebook-ban (és még folytathatnám).
Autóval járni sem alanyi jog. Főleg a fővárosban, ha nem feltétlenül muszáj, nem megyek kocsival, mert elindulni még hagyján, de odaérni és még parkolni is, már komoly kihívás tud lenni (és aki egy nagyvárosban háromszáz méternél többet sétál, az csavargó, ezt már tudjuk).
Szóval, és vissza a kormányra, a "dinamikus ársapka" a benzin esetében sokkal jobb lett volna. Ezt tehát, már hónapok óta mondogatom, jól elrontották, és a legfájóbb, hogy rosszkor: a választások megvannak, az ellenzék bármit mondhat, tökmindegy, nincs semmilyen politikai kényszer arra nézve, hogy ne lehessen kicsit behúzni a féket. A fentieket a többi ársapkás termékre is értem egyébként.
A végső elcseszés pedig az ársapka hirtelen eltörlése volt. Egyrészt az indoklással (brüsszeli szankciók), másrészt e hazugság "fonákja" miatt: hiszen nem a szankciók jöttek közbe hirtelen, hanem az emberek teljesen indokolatlan pánikvásárlása. Megértem, persze, ha a kormány ("egy" kormány) nem akarja a választói arcába vágni, hogy a hülyék aránya elérte a kritikus szintet, ezért lépnünk kell, de ennek a hülyék az oka, de mégiscsak ez van: hülyék voltunk.
A kormány ezen csak nyerni fog végül
A költségvetés amúgy sincs jól, a plusz adóbevétel kell, hogy a többi, kevésbé látható ársapka (a távfűtés, a lakossági áram- és gázár kiemelt helyen van) fenntartható legyen. Az majd kiderül, hogy a visszaeső fogyasztás és a magasabb ár miatt emelkedő adóbevételek miként módosítják a matekot, de azt saccolom, hogy az állami bevételek javára.
A második nyereség az újabb brüsszelezési lehetőség itthon. Igaz, hogy ez nettó, vegytiszta, laboratóriumi hazugság, de mindegy, egy ideig ez is elég lesz. (Vissza önmagunkhoz: az ostobák úgyis elhiszik, és ők mentek pánikvásárolni is, szóval, ugye.)
A harmadik nyereség gyakorlati: minél kevesebb az ársapka, annál jobb mindenkinek, mert az ársapka egyszerűen rossz, közgazdaságilag és társadalmilag egyaránt. Mesterséges hazugság, kétes eredménnyel. Így viszont az egyik jelentős és jól látható elemet meg lehet szüntetni, és még érvelni is lehet a megszüntetés mellett (ellátási zavarok, készlethiány, végső soron brüsszelezés).
Tanulság? Az mindig van. A legelső és legfontosabb, hogy nincs olyan, hogy "rendszeren kívül" lenni. Mindannyian, akik Magyarországon élünk, egy rendszert képezünk, de e rendszer még betagozódik nálánál nagyobbakba is, és senki ne higgye, hogy a tettei nem számítanak, mert mi az a pár liter benzin, főnök, adjon már pluszban egy kicsit. És ez a második tanulság is: csak magunknak köszönhetjük ezt a fejleményt. Nincs kit hibáztatni magunkon kívül: jöhet az orosz olaj, nincs szankciós tiltás, dolgozik a MOL, kivéve, hogy mi a Jóisten összes benzinjét is felitatnánk a tizenéves roncsainkkal, ahelyett, hogy használnánk az eszünket.
És még nekünk áll feljebb a tanársztrájkok miatt?